Eerste reisverslag van Bali reis 2016.

21 augustus 2016 - Pancasari, Indonesië

Op 17 augustus ben ik weer naar Bali afgereisd om al onze sponsorkinderen te ontmoeten. Deze keer vlieg ik met Qatar Airways, met een tussenstop in Doha. Naar Doha is het 6 uur vliegen, en na een stop van 45 minuten (en dan moet je echt rennen naar de gate) was het nog bijna 10 uur vliegen naar Denpasar. Het blijft een lange zit, maar deze keer heb ik tijdens de vlucht ongeveer 3 uur kunnen slapen. In Denpasar werd ik opgehaald door een taxi chauffeur die ik afgelopen maart had ontmoet in Ubud. Het blijft een grappig gezicht als je op het vliegveld naar buiten loopt en je ziet al die chauffeurs staan met een bord omhoog waar de namen van die reizigers op staan die opgehaald worden.
Nadat ik het bordje met mijn naam gevonden had, zijn we naar Ubud gereden waar ik de eerste nacht heb geslapen. De volgende morgen om half zes zat ik alweer in de taxi naar Pancasari,  om de eerste kinderen en hun ouders te ontmoeten.
De eerste school die ik bezocht was SD 3 (20 kinderen) Gelukkig krijg ik vanaf nu hulp van Gita. Zij spreekt bahasa Indonesisch en woont met haar Australische man  in Pancasari. Het is toch altijd weer een feestje om iedereen weer te zien.  Na het gesprek met de ouders en de kinderen kon ik beginnen met het maken van foto's, die ik ga versturen naar alle sponsoren. De kinderen krijgen dezelfde foto;  en vaak is dat dan ook de enige foto die zij van zich zelf hebben. Na de fotosessie heb ik het schoolgeld voor dit jaar overhandigd aan het hoofd van de school.
Toen  naar SD 1 waar we 31 kinderen sponsoren. Ook hier was het weer erg gezellig met alle kinderen en hun ouders. Op deze school zit onder andere het sponsorkind van de familie van Kreuningen, die mij  een cadeautje had meegegeven voor  dit meisje,  Putu. Zij was hier erg blij mee, en ook met de brief,  die gelukkig vertaald kon worden door Gita  (zie foto) na deze twee  lagere scholen, gingen we door naar de middelbare school, de SMP in Pancasari.
Hier zitten de  z.g. junioren: kinderen van 12 tot 15 jaar. Op deze school ontmoeten we ook de z.g. senioren (15-18 jaar, deze zitten op de SMA). Ook hier veel blije gezichten.
Namens de ouders van alle kinderen die ik ontmoet heb, wil ik alle sponsoren bedanken die ook dit jaar weer hun kind hebben geholpen met hun educatie.
Na het bezoek werd ik opgehaald door Komang. Hij is in 2015 getrouwd met een Nederlandse vrouw, Bianca. Komang is druk bezig zich voor te bereiden op het examen van de  inburgeringscursus, zodat hij snel naar Nederland kan gaan.
Al met al een geslaagde dag. De volgende bezoeken staan gepland voor a.s. maandag. Ook hiervan ga ik een verslag maken.
Salaam, Tjeerd.

RSNI nummer:  821901722=

1. Bianca Irene Hulst:
    20 augustus 2016
    Selamat malam, Tjeerd.
    Al heel wat gedaan de eerste dagen! Naast al het goede werk, ook een fijne tijd op Bali en speciaal in Kalibukbuk/Lovina.
  2. Andre en Joke:
    20 augustus 2016
    Leuk je verhaal te lezen Tjeerd, ook in Duitsland wordt je dus gevolgd. Wanneer ben je in Kalibukbuk bij Kadek, dan zullen we die dag extra aan jullie denken. Goede reis en fijn dat er weer zoveel mensen gelukkig gemaakt kunnen worden.
    Groeten Joke en Andre
  3. Hans:
    21 augustus 2016
    Geweldig dat alles weer goed op gang is en dat je hulp hebt.
    Nog veel sterkte en plezier. Doe de groeten aan onze kinderen.
    Hans en Henny
  4. Fenneke Groenbroek:
    21 augustus 2016
    Hallo Tjeerd, wat prachtig om te lezen wat je in korte tijd al hebt gedaan. Zo mooi ook om de brief te lezen, die er bij stond. Ik wens, je, ook namens Ton een goed verblijf toe op Bali. En veel succes met alles wat je gaat doen.
    Hartelijke groet, Fenneke
  5. Olga:
    22 augustus 2016
    gelukkig gaat het goed met ik ben naar kevelaar geweest en alles ging goed ik zal Hetty nog bellen liefs.